WYBIERAM AKTYWNOŚĆ

Zadanie („Wybieram aktywność”) jest realizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi - Wydział zdrowia

W ramach projektu pt. „Wybieram aktywność” ŁUTW przewiduje prowadzenie działań poprawiających sprawność fizyczną osób starszych. Odbędą sie wykłady dotyczące edukacji prozdrowotnej dla seniorów, zajęcia gimnastyczne na sali, tenis stołowy, terapia tańcem, joga oraz wyjścia w teren z przewodnikiem . Program będzie kontynuacją oraz rozszerzeniem działań podejmowanych przez ŁUTW na rzecz aktywizacji seniorów. Projekt realizowany będzie w okresie od 7 kwietna do 18 grudnia 2015 roku z przerwą w miesiącach wakacyjnych. Wszystkie z proponowanych form aktywności fizycznej zawierać będą elementy cwiczeń oddechowych, wytrzymałościowych, siłowych oraz rozciągajacych dostosowane do wieku i możliwosci uczestników. Wykorzystane zostaną różne formy ćwiczeń gimnastycznych ogólnorozwojowych ukierunkowanych na wzmocnienie i usprawnienie poszczególnych grup mięśniowych, poprawiających koordynację i ruchomość w stawach. Dodatkowo na zajęcia zakupione zostaną przyrzady do ćwiczeń typu piłki, dyski korekcyjne, koce,piłeczki do tenisa stołowego, radioodtwarzacz CD itp.

wybieram aktywność

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA W KAŻDYM WIEKU

Aktywność fizyczna w każdym wieku

Celem projektu „Aktywność fizyczna w każdym wieku”  jest   propagowanie zdrowego stylu życia wśród seniorów ŁUTW. Przewidujemy organizowanie rajdu rowerowego na terenie Lasu Łagiewnickiego. Rajd zostanie zakończony ogniskiem. Do udziału w rajdzie zaprosiliśmy młodzież z Zespołu Szkół Ogólnokształcących o profilu turystycznym. W rajdzie będzie uczestniczyć około 40 osób. 60 słuchaczek i słuchaczy ŁUTW weźmie udział w zajęciach jogi oraz fitness 50+. Ponadto odbędą się wykłady o tematyce prozdrowotnej.

Projekt jest realizowany dzięki finansowemu wsparciu z budżetu Urzędu Miasta Łodzi

aktywność w każdym wieku logq

aktywność w każdym wieku 1

aktywność w każdym wieku 2

WSPIERAMY AKTYWNOŚĆ MIĘDZYPOKOLENIOWĄ

Zadanie („Wspieramy aktywność międzypokoleniową”) zostało zrealizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi"

Zadanie p.t. „Wspieramy aktywność międzypokoleniową” zorganizowane zostało dla słuchaczy ŁUTW i ich wnuków jako impreza integracyjno–miedzypokoleniowa. W ramach tej imprezy słuchacze naszego uniwersytetu wraz z wnukami podzieleni zostali na trzy grupy: rowerową pieszą i z kijkami Nordic walking. Każda z grup w inny sposób /z miejsca startu/ dotarła na miejsce spotkania w Łagiewnikach. Seniorzy dostali koszulki, na których jest zamieszczone logo naszego uniwersytetu, logo „Łódz kreuje” oraz napis „Senioralia”. Przebieg tras wyznaczył przewodnik. Na zakończenie zorganizowane zostało ognisko wraz z poczęstunkiem. Zorganizowanie tej imprezy uświadomiło seniorom, ze zaawansowany wiek nikogo nie wyklucza z życia społecznego, kulturalnego i towarzyskiego. W imprezie wzięło udział 70 osób. Czytaj relację z imprezy.

wspieramy aktywność

wspieramy aktywność 2

TEATR CZYTANY – BAJKA ŁĄCZY POKOLENIA

W 2013r. Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności i Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę" zorganizowało kolejną edycję konkursu „Seniorzy w akcji" dla aktywnych seniorów, właśnie takich jak my, słuchaczy uniwersytetu. Nasza grupa zwana „lektoratową" - ponieważ jesteśmy z wielu grup językowych - wzięła udział w konkursie i otrzymała fundusze na realizację projektu.

„TEATR CZYTANY – BAJKA ŁĄCZY POKOLENIA"

Koordynatorem projektu jest Wojciech Wachowicz i lektorka języka rosyjskiego Karolina Przytulska. Realizujemy go w siedzibie Międzypokoleniowego Domu „Bednarska" wraz z jego „lokatorami": dziećmi z Domu Dziecka, pensjonariuszami Domu Dziennego Pobytu oraz członkami Stowarzyszenia Poszkodowanych przez Trzecią Rzeszę.

Z projektem wystartowaliśmy we wrześniu 2013r., a zakończymy go w czerwcu 2014r. Jak sam tytuł wskazuje, celem naszego projektu jest zmniejszenie dystansu dzielącego pokolenia. Pokazanie jak wspólna praca może połączyć pokolenia i dać radość dzieciom i seniorom ze wspólnego tworzenia bajki i teatru. W projekcie biorą udział trzy pokolenia ,a nawet cztery, ponieważ zaczęli dołączać również rodzice dzieci, na co dzień znajdujących się w Domu Dziecka.

Na warsztatach prowadzonych przez naszych słuchaczy wszyscy bawią się doskonale i konkurują między sobą o to, kto napisze lepszy tekst, kto ładniej namaluje obrazek, czyja koszulka najładniejsza, a przy tym zawiązują się „małe przyjaźnie" między dziećmi a seniorami. I to jest cel naszego projektu.

Zgodnie z założeniami zrealizowaliśmy 1/3 programu, ale jeszcze jest dużo pracy przed nami. Pracy, która daje nam sporo zadowolenia i satysfakcji. Liczymy na zakończenie projektu sukcesem, a także na jego dalszą kontynuację.

teatr czytany

POCZTÓWKI OD SENIORA

Projekt „Pocztówka od seniora" jako zadanie publiczne był współfinansowany przez Prezydenta Miasta Łodzi a realizowany przez ŁUTW im. H. Kretz.

Istotą projektu było wydanie pocztówek-widokówek z wizerunkiem miasta Łodzi opracowanych na bazie akwarel namalowanych przez członkinie Sekcji Plastycznej na plenerze miejskim. Akwarele przedstawiają historyczne obiekty Łodzi.

Adresatem tego zadania są członkowie ŁUTW, organizacje z nim współpracujące, mieszkańcy Łodzi oraz goście spoza Łodzi, w tym turyści zagraniczni.

Projekt był zrealizowany przez członkinie Sekcji Plastycznej w składzie 9 osób.

Czas trwania projektu: 15 września do 14 grudnia 2012 r.

pocztówka 1

pocztówka 2

ŚPIEWAJĄCA INTEGRACJA

"Śpiewająca integracja" - Projekt dla chóru

Nasz Uniwersytet zdobył drugi grant* w programie Aktywność Społeczna Osób Starszych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Projekt ma tytuł „Śpiewająca integracja" i jest realizowany w partnerstwie z Domem Pomocy Społecznej przy ul. Narutowicza 114. Grant wynosi 20 000zł i jest przeznaczony na 8 warsztatów członków chóru i pensjonariuszy DPS. W ramach warsztatów przygotowany będzie program na uroczystość Bożonarodzeniową. Program zaprezentowany zostanie 16 grudnia słuchaczom ŁUTW a 18 grudnia w DPS.  Uroczystość w DPS  będzie połączona z „wieczerzą wigilijną", złożoną z dań przygotowanych wspólnie przez chór i DPS. Kosztorys przewiduje ponadto zakup sprzętu nagłaśniającego dla DPS i strojów dla chóru. Projekt zakończy się 31 grudnia 2013r. Koordynatorem projektu jest Teresa Riemer-Rozmarynowska

*)Pierwszy grant to „Łódzkie w obiektywie seniorów" zrealizowany w ubiegłym roku akademickim.

ŁÓDZKIE W OBIEKTYWIE SENIORÓW

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło pod koniec września pierwszą edycję konkursu otwartego w ramach Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2012-2013 na dofinansowanie działań na rzecz  poprawy jakości i poziomu życia osób starszych oraz zagospodarowanie potencjału osób starszych poprzez aktywność społeczną tych osób. Koszt Programu ASOS wyniesie 60 mln zł. – 20 mln zł w roku 2012 i 40 mln zł w roku 2013. ŁUTW przystąpił do konkursu składając wniosek na dofinansowanie Warsztatów fotograficznych.

Otrzymaliśmy 28080 zł. W semestrze jesienno-zimowych odbyły się Warsztaty fotograficzne dla dwóch grup naszych słuchaczy (15 osób każda grupa). Ponadto został zakupiony sprzęt fotograficzny, który bedzie wykorzystywany przy dokumentowaniu uroczystości i ważnych wydarzeń na naszym ŁUTW. W semestrze wiosennym rozpoczną zajęcia następne dwie grupy. Łącznie przeprowadzonych będzie 96 godzin warsztatów. W maju 30 osób weźmie udział w plenerze fotograficznym. W czerwcu planowana jest wystawa prac uczestników warsztatów.

łódzkie w obiektywie seniorów 1

łódzkie w obiektywie seniorów 2

JĘZYKI ŁODZI

Celem zadania jest wspieranie amatorskiej twórczości seniorów. Proponowane zadanie stanowi odpowiedź na potrzeby osób z pasją. Dla 70 słuchaczy ŁUTW  zorganizowane są  warsztaty malarskie – 80 godzin i literackie – 45 godzin. Utwory literackie i zdjęcia namalowanych obrazów powstałe na warsztatach zostaną wykorzystane w jubileuszowych publikacjach z okazji 40–lecia utworzenia ŁUTW. Warsztaty potrwają do 15 listopada.

Zadanie realizowane jest dzięki finansowemu wsparciu z budżetu UMŁ

języki łodzi loga

BĄDŹ FIT W TRZECIM WIEKU

Celem zadania jest propagowanie zdrowego stylu życia poprzez działania poprawiające sprawność fizyczną osób starszych. Cel ten będziemy realizować przez przeprowadzenie cyklu różnorakich zajęć gimnastycznych dla osób starszych:

  1. Spacery po Łodzi z przewodnikiem dla 100 osób – 8 spacerów po 3 godziny, łącznie 24 godziny.
  2. Przeprowadzenie zajęć z samoobrony dla 20 osób – 2 grupy po 10 osób, jeden raz w tygodniu,  łącznie 18 godzin.
  3. Przeprowadzenie zajęć  z jogi dla 36 osób – 2 grupy po 18 osób, jeden raz w tygodniu po 70 minut, łącznie 16 zajęć.
  4. Przeprowadzenie zajęć Czi Kung dla 45 osób – 3grupy po 15 osób, jeden raz w tygodniu, łącznie 24 godziny.
  5. Przeprowadzenia zajęć z tenisa stołowego dla 20 osób – dwie grupy po 10 osób, jeden raz w tygodniu, łącznie 18 godzin.
  6. Przeprowadzenie zajęć gimnastycznych dla 120 osób – 8 grup po 15 osób, jeden raz w tygodniu, łącznie 72 godziny.
  7. Przeprowadzenie zajęć fitness prozdrowotny 50+ dla 45 osób – 3 grupy, jeden raz w tygodniu, łącznie 27 godzin.
  8. Przeprowadzenie zajęć terapia tańcem dla 30 osób – 2 grupy po 15 osób, jeden raz w tygodniu, łącznie 18 godzin.

Zadanie zakończy się 14 grudnia.

Zadanie realizowane jest dzięki finansowemu wsparciu z budżetu UMŁ

Łódź kreuje

RUSZAJ SIĘ Z NAMI, NIE SIEDŹ SAM

ŁUTW otrzymał dofinansowanie z budżetu Miasta Łodzi projektu pt. „Ruszaj się z nami, nie siedź sam”. W ramach projektu przeprowadzonych zostanie 12 godzin zajęć tenisa stołowego, 24 godziny zajęć terapii tańcem 16 zajęć jogi, oraz trzy sobotnie spacery z przewodnikiem po Łodzi. Na zajęcia terapii tańcem zostaną zakupione wstążki gimnastyczne. We wrześniu zaplanowane są rajdy: rowerowy i pieszy. Na zakończenie rajdów zorganizowanie będzie ognisko. Kwota dofinansowania to 5500 zł. W projekcie udział weźmie około 260 osób.

ruszaj się z nami

AKTYWNI KREATYWNI ASERTYWNI

W roku 2007 Fundacja „Fundusz Współpracy" ogłosiła konkurs w ramach Środków Przejściowych 2005 „Podnoszenie świadomości społecznej i wzmocnienie rzecznictwa oraz działań monitorujących organizacji pozarządowych". Złożyliśmy ofertę projektu pt. „Aktywni –Kreatywni – Asertywni – Seniorzy poznają swoje potrzeby i możliwości kształtowania środowiska lokalnego" i otrzymaliśmy dofinansowanie . W ramach projektu przeprowadzone zostały 10 miesięczne warsztaty psychologiczne i literackie. Uczestnicy tych warsztatów wzięli również udział w plenerach. Wydana  została publikacja z utworami naszych słuchaczy pt. „Dojrzała Łódź". Przeprowadzone zostały trzy warsztaty z pedagogiki zabawy pt. „Dodać życia do lat".

SENIORZY W AKCJI

logo Seniorzy w akcjiPolsko-Amerykańska Fundacja Wolności wraz z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych „ę" ogłosiła dwie edycje konkursu pt. „Seniorzy w akcji". ŁUTW uczestniczył w I edycji konkursu.

Autorką projektu była p. Teresa Riemer-Rozmarynowska wraz grupą seniorów z Sekcji Kultury i Języka Japońskiego ŁUTW.  Podobne zajęcia przeprowadzone były wcześniej, w ferie zimowe 2007r. w Gimnazjum w Szczawinie.  Zrealizowano tam projekt pt. "Japonia, krótki kurs dla Gimnazjum w Szczawinie" w ramach konkursu ogłoszonego przez PAFW "Wspieranie wolontariatu". Zajęcia te spotkały sie z dużym zainteresowaniem młodzieży.

Dla Zespołu Szkół Sportowych w Aleksandrowie postanowiliśmy zorganizować bardziej rozbudowane zajęcia.  Duży wkład w realizację projektu wniósł pan Masakatsu Yoshida a także jego córka Izumi i żona Barbara. Pan Yoshida namówił też do współpracy cztery wolontariuszki japońskie, czasowo mieszkające w Łodzi. Polska grupa realizatorów to pięciu seniorów.

Projekt pt. „Japonia – ludzie, krajobrazy, kultura"  obejmował pięciodnowe zajęcia z 30-osobowa grupą uczniów Gimnazjum.

W czasie zajęć młodzież poznała geografię i krótką historię Japonii, tradycyjne stroje japońskie, japońskie alfabety i liczebniki, piosenki i filmy o szkole w Japonii. Dużo radości przyniosły warsztaty orgiami, kaligrafii i komiksu manga a wspólne przygotowywanie japońskich potraw było interesujące i smakowite.

W szkole sportowej nie mogło zabraknąć japońskich sportów. Pokazy kyudo - strzelania z łuku japońskiego i kendo – walki drewnianymi mieczami wzbudziły zrozumiały entuzjazm.

Młodzież miała tez dużą satysfakcję mogąc w strojach japońskich zaprezentować scenkę „Wizyta u japońskiej babci", popisując się wiedzą o tradycjach i obyczajach japońskich.

Zajęcia zakończyły się wycieczką do Ogrodu Botanicznego na wystawę „Kultura Japonii".

Seniorzy i pozostali realizatorzy zostali obdarowani przez Dyrekcję Gimnazjum kwiatami i pięknie wydrukowanymi podziękowaniami.

Ale dla nas ważna też była satysfakcja, że mamy oryginalną pasję i wiedzę, którą możemy przekazać młodym.

FELIZ

Projekt "Praca wolontariacka w Europie: uczenie się przez całe życie poprzez międzykulturową, międzypokoleniową i opartą na Internecie współpracę" (Freiwilligenarbeit in Europa: Lebenslanges Lernen durch interkulturelle, intergenerationelle und Internet gestützte Zusammenarbeit` (FELIZ)) finansowany jest przez Komisję Europejską.
Czas trwania projektu: sierpień 2009 - lipiec 2011
Koordynator: ViLE e.V - Ulm - Niemcy
Celem projektu "FELIZ" obydwu partnerskich organizacji tzn. Łódzkiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku i ViLE w Ulm/ Niemcy jest zwiększenie dowartościowania wolontariatu ludzi w wieku 50+ i wzmocnienie europejskiej tożsamości tej grupy ludzi. Dodatkowo chodzi tutaj też o wsparcie europejskiej mobilności ludzi starszych, jak również stworzenie i pogłębienie europejskich kontaktów z organizacją o podobnych celach działalności, wymianę i poszerzenie wiedzy (wymiana dobrej praktyki). Głównym celem jest uczenie się przez całe życie. Wolontariusze (czterech z każdej instytucji) będą mieli również okazję zajmować się intensywnie kulturą i głównymi celami działalności organizacji partnerskich. 

KRZYK

logo KrzykŁódzki Uniwersytet Trzeciego Wieku bierze udział w projekcie „Krzyk – społeczny eksperyment artystyczny”, który jest dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 

Projekt jest realizowany przez Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu i Fundację „Po drugie”.

czas realizacji: wrzesień 2015 – czerwiec 2016

Projekt „Krzyk” to działanie animacyjno-edukacyjne umożliwiające integrację i rozwój osobisty:

MŁODZIEŻY Z MNIEJSZYMI SZANASAMI:

- niedosłyszący i słabo słyszący wychowankowie Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 w Łodzi (12 osób)

MŁODYCH DOROSŁYCH

- wychowankowie Zakładu Poprawczego w Konstantynowie Łódzkim (12 osób)

- OSÓB 60+ (12 osób)- słuchaczki naszego ŁUTW

W projekcie przewidziano szereg działań warsztatowych i poznawczych, w efekcie których powstanie wspólny performance „Krzyk”, film dokumentalny (prezentujący metody działań edukacyjnych) oraz publikacja.

Zajęcia warsztatowe (2 razy w miesiącu) podzielone zostaną na kilka bloków odnoszących się do różnych dziedzin sztuki:

- poezja / poezja migana

- taniec

- teatr

- teatr lalkowy

- pantomima

- muzyka

Temat przewodni zajęć warsztatowych – krzyk – wyrażający radość, ból, cierpienie, wołanie o pomoc, wołanie o uwagę/bycie zauważonym, wołanie o miłość itp. Hasło-klucz działania będzie prezentowane przez uczestników na różne sposoby – za pomocą różnych form wyrazu i wyrażane na różne sposoby – emocje, doświadczenia o różnej skali i różnym zabarwieniu, w zależności od indywidualnej potrzeby uczestników.

W ramach działań wspierających integrację uczestników i włączanie ich w nurt życia społeczno-kulturalnego zostaną zaproponowane różne dodatkowe formy wspólnej aktywności, które pozwolą na osiągnięcie dobrej atmosfery w zespole. Działania te będą organizowane przez wolontariuszy-studentów z Koła Naukowego Resocjalizacji Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ we współpracy z koordynatorami grup. W ramach działań wspierających odbędą się: pokazy kaskaderskie, wspólne ognisko, wspólne wyjście do teatru, do kina.

Działania w ramach projektu na profilu Facebook:

https://www.facebook.com/krzykeksperyment/​

RECIPE FOR ACTIVE LIFE

logo Recipe for active lifeNasz Uniwersytet został uczestnikiem projektu partnerskiego w ramach programu Grundtvig pn. „Recipe for active life", w którym koordynatorem głównym jest organizacja z Chorwacji. Poza nią udział biorą instytucje zajmujące się edukacją dorosłych z PortugaliiWielkiej BrytaniiNiemiec Turcji.  Celem projektu jest pogłębienie umiejętności współpracy międzygeneracyjnej, rozwój relacji międzykulturowych, promocja zdrowego stylu życia (szczególnie odżywiania), polepszenie znajomości języka obcego i szerokie wykorzystanie technologii cyfrowych. Do wzięcia udziału w projekcie zaproszonych zostało 12 osób przy uwzględnieniu takich kryteriów jak:

- znajomość języka angielskiego

- dobra znajomość obsługi komputera

- zasługi w działalności na rzecz Uniwersytetu

- umiejętność bezkonfliktowej pracy w zespole

Koordynatorem projektu w Polsce jest Grażyna Matulewicz.

Projekt finansowany jest w całości ze środków UE.

Zapraszamy do obejrzenia: 

książki kucharskiej w wersji elektronicznej w języku niemieckim

książki kucharskiej w wersji elektronicznej w języku angielskim

prezentacji z warsztatów kulinarnych

UNLESS

logo UnlessProjekt "Unlearned Lessons – Women on the rise" („Nieodrobione lekcje – Kobiety w natarciu") – realizowany jest w ramach programu ,,Uczenie się przez całe życie'' – Grundtvig i w całości realizowany ze środków UE.

Czas trwania projektu: sierpień 2012 – czerwiec 2014

Koordynatorem projektu jest: ZAWiW – Niemcy

Kraje partnerskie w projekcie: Austria, Hiszpania, Polska, Włochy

Celem projektu jest poszukiwanie śladów silnych kobiet w narodowych historiach krajów partnerskich w celu odkrycia ich wysiłków i ich wpływu na społeczeństwa. Studiowanie historycznych i społecznych warunków, restrykcji i przerobienie „nieodrobionych lekcji‘' – czyli lekcji, które nie były objęte programem nauczania w szkole, uniwersytecie.

W tym projekcie grupy partnerskie przerobią nieodrobione lekcje dotyczące rozwoju społeczeństw w okresie XVIII– XX w i znajdą kobiety, które przez swoje zaangażowanie i walkę na różnych polach życia społecznego z konwenansami i restrykcjami wpłynęły na zmiany ról kobiet i mężczyzn w naszych społeczeństwach.

Rezultatem prac i badań uczestników będzie opracowanie krótkich biografii wybranych kobiet w językach narodowych i w języku angielskim. Opracowane biografie będą umieszczone na stronie internetowej projektu. Rezultatem końcowym będzie wydanie broszury zawierającej wszystkie biografie.

EXPRESS & CONNECT

logo E&CProjekt "EXPRESS &  CONNECT" - Pokonywanie barier językowych i kulturowych w komunikacji interpersonalnej - realizowany jest w ramach programu "Uczenie się przez cała życie" - Grundtvig i w całości finasowany jest przez UE.

Czas trwania projektu - 1 październik 2010 do 31 sierpnia 2012.

Koordynatorem projektu jest organizacja Stichting Cultuur&Co z Holandii.

Kraje partnerskie: Polska, Belgia, Norwegia, Dania, Hiszpania, Turcja.

EXPRESS & CONNECT zgłębi nowatorskie formy nauczania języków, gromadząc razem uczniów i nauczycieli z siedmiu krajów europejskich. Jedną z ważnych metod jest wykorzystanie piosenek śpiewanych zarówno w języku ojczystym jak i w drugim (obcym) języku. Inne metody nauczania drugiego języka obejmują wyrażenia kulturowe, niewerbalne środki wyrazu i teatr. Uczniowie będą komunikować się w sposób ustawiczny poprzez użycie technologii ICT. Na zajęciach jak i poza salą zajęciową działa koleżeński system „równy z równym" (‘peer-to-peer'). Badanie wszystkich tych metod podsunie nauczycielom języków więcej pomysłów na zwiększenie aktywności uczniów, a uczniom – więcej motywacji do komunikowania się.

Projekt ten umożliwi i rozpowszechni dobre praktyki ku polepszeniu umiejętności nawiązywania kontaktów z mieszkańcami Europy, różnego pochodzenia i na różnych poziomach edukacji - odpowiednie także dla osób z dysleksją lub innymi upośledzeniami, które utrudniają im naukę języków. Projekt przyczyni się do zrozumienia i poszanowania innych mieszkańców Europy, jak również imigrantów z innych części świata.

Z celami projektu, programem spotkań partnerskich oraz z pracami uczestników można zapoznać się na stronie internetowej:

https://sites.google.com/site/expressandconnect/home

Zapraszamy do zapoznania się ze sprawozdaniemz przebiegu projektu.

PROJEKT TOYS OF MY GRANDPARENTS

logo TOYSProjekt  "TOYS  OF  MY  GRANDPARENTS"  -  "Zabawki moich dziadków"  - realizowany jest w ramach programu "Uczenie się przez całe życie" – Grundtvig i w całości finansowany ze środków Unii Europejskiej.

Czas trwania projektu: 1 październik 2010 - 31 sierpień 2012.

Koordynatorem projektu jest organizacja z Turcji.

Kraje partnerskie w projekcie to: Austria, Bułgaria, Hiszpania, Niemcy, Polska, Republika Czeska, Rumunia, Turcja.

Celem projektu jest zdobywanie i doskonalenie umiejętności ludzi starszych w zakresie nowoczesnych technik multimedialnych.

Organizacje partnerskie poprzez innowacyjne, pedagogiczne podejście będą starały się budować międzypokoleniowy most dla społecznej integracji aktywnych seniorów i młodzieży tak, aby realizować najlepsze praktyki wśród krajów Unii Europejskiej leżących na jej obrzeżach.

Zabawki (gry) są zawsze wartościowym elementem kultury zarówno dla poprzednich pokoleń, jak i obecnie, gdy zostały zastąpione przez wytwory współczesnych technologii.

I to jest powód, dla którego organizacje partnerskie z poszczególnych krajów będą poszukiwać najbardziej charakterystycznych zabawek (gier) dla swojej kultury, dla swojego kraju.

Rezultatami projektu będą tworzone przez seniorów: logo, prezentacje w PowerPoint, malowane obrazy, filmy itp.

PROJEKT TAPE

logo TAPE"Międzypokoleniowy artystyczno-kulturalny program edukacyjny"

realizowany w ramach programu "Uczenie się przez całe życie " - Grundtvig i finansowany w całości ze środków Unii Europejskiej.

Łódzki Uniwersytet Trzeciego Wieku im. Heleny Kretz wraz z jego partnerem stowarzyszonym - Młodzieżowym Domem Kultury w Aleksandrowie Łódzkim są  jednym z 7 partnerów tego programu. 

Koordynatorem projektu jest County Roscommon Vocational Education Committee z Irlandii, pozostali partnerzy to organizacje z Estonii, Litwy, Polski (Olsztyn), Słowacji, Turcji i Włoch. 

Czas trwania projektu: 7 sierpień 2008 r. - 31 lipiec 2010 r. 

Celem programu jest stworzenie platformy dialogu i kulturowej, międzypokoleniowej komunikacji poprzez sztukę. Partnerzy projektu realizują jego cel poprzez różne formy sztuki, m.in. malarstwo, prace multimedialne itp.  Działania grupy ŁUTW i MDK są skierowane na formy sceniczne, teatralne. 

 

PROJEKT E-MERYT

Projekt "E-meryt - program integracji społecznej i przeciwdziałaniu wykluczeniu cyfrowemu osób po 50 roku życia" był współfinansowany przez Unię Europejska w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Działania projektu skierowane były do słuchaczy ŁUTW. 90 słuchaczy naszego uniwersytetu poznało budowę komputera i uczyło się jego podstawowej obsługi. Umiejętności zdobyte podczas szkolenia pozwolą naszym słuchaczom wykorzystac je do własnych potrzeb i do potrzeb ŁUTW. Z funduszy projektu zakupiono 10 komputerów przenośnych. Odbyło się 90 dni szkoleń warsztatowych a w ramach zajęć e-lerningowych mieliśmy za zadanie rozwiązać 12 ćwiczeń. W dyskusjach na forum uczestniczyły 52 osoby. Zamieszczono łącznie 633 wypowiedzi w 44 kategoriach. 15 osób uczestniczyło w konsultacjach on-line na czacie. Wysłaliśmy ponad 700 e-maili związanych z uczestnictwem w projekcie. 18 styczna odbyło się uroczyste zakończenie projektu. Wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty. Miło nam donieść, że dwie nasze słuchaczki - Panie: Halina Miksa i Ewa Walewska otrzymały oceny celujące. Gratulujemy!

Czas trwania projektu: styczeń-grudzień 2009

Partner projektu odpowiedzialny za szkolenie: Firma Dr Notes.

PROJEKT SENIOR

logo SeniorProjekt "Senior" - Support European Neighbours In Open Relations - realizowany jest w ramach programu "Uczenie się przez cała życie" - Grundtvig i w całości finasowany jest przez UE.

Czas trwania projektu - 1 październik 2008 do 31 sierpnia 2010.

Koordynatorem projektu jest Łódzki Uniwersytet Trzeciego Wieku.

Partnerzy: VILE e.V - Ulm - Niemcy, UPUA - Alicante - Hiszpania, Kauhavan - Härmäin Kansalaisopisto - Finlandia, Drustvo za izobazevanje za tretje zivljenjsko obdobje - Ljubljana - Słowenia.

Z celami projektu, programem spotkań partnerskich oraz z pracami uczestników można zapoznać się na stronie internetowej:

PROJEKT LET'S GO FOR IT

logo Let's go for ItLet's go for it – czyli - Wejdźmy w to – i uczmy się języka angielskiego, by lepiej poznać Europę. Taki był tytuł tego projektu, zmieniony później na „Let's go for IT, czyli poznajmy technologię Internetu.Udział brali: Belgia (koordynator), Cypr, Hiszpania, Niemcy, Polska, Finlandia i Republika Czeska. Podstawowym celem projektu było to, by uczący się seniorzy z poszczególnych krajów korzystali ze swojej znajomości języka angielskiego w łączności z uczącymi się w partnerskich organizacjach za granicą, poprzez wzrastające umiejętności internetowe i jak największe wykorzystanie Internetu. Projekt stworzył podstawy przyjacielskich relacji w ramach poszerzonej współpracy europejskiej. Pogłębiono świadomość istnienia innych języków (oprócz angielskiego) i kultur europejskich, wymieniano doświadczenia w różnych dziedzinach, takich jak wydarzenia kulturalne, festiwale, atrakcje turystyczne, kuchnia, zakupy, historiaStosowano np. konkursy typu 10 pytań, stawianych przez poszczególne kraje uczestniczące, na które odpowiedzi udzielały kraje partnerskie. Pytania dotyczyły zazwyczaj historii, sportu, kultury i dnia powszedniego. Zaowocowało to coraz większą chęcią poznawania techniki komputerowej, co w następnych latach dawało się odczuć w zwiększającej się liczbie chętnych na dokształcanie komputerowe na organizowanych później przez ŁUTW kursach komputerowych. Wspólne wymiany e-maili miały miejsce na forum stworzonym do tego celu na witrynie sieci instytucji koordynującej. Okazało się to rzeczywistym wyzwaniem dla uczących się.
Tworzony był „e-journal", gdzie studenci wysłali swoje komentarze i opinie na forum. Dodatkowo studenci kontynuowali porozumiewanie się między sobą indywidualnie poprzez forum lub własne adresy e-mailowe. Została stworzona lista zawierająca adresy e-mailowe studentów, dostępna dla zainteresowanych.
Każdy kraj przygotował swoją wersję e-biuletynu. W czasie projektu starano się prowadzić pełna dokumentację fotograficzną. Dzisiaj dysponujemy siedmioma filmami i prezentacjami. Wydano śpiewnik popularnych piosenek z różnych krajów (w języku angielskim), zakupiono książki do nauki języka angielskiego dla słuchaczy ŁUTW, zakupiono również program do opracowania zdjęć i do przygotowania prezentacji czy filmów.

PROJEKT ODE

logo odeProjekt "ODE" - Open Doors for Europe realizowany był w ramach programu Sokrates - Grundtvig 2 i finansowany przez Unię Europejską.

Czas trwania projektu: 1 sierpnia 2004 do 31 lipca 2006.

Koorynator projektu:  ILEU - Ulm - Niemcy

Partnerzy: ŁUTW - Łódź - Polska, TWWP - Lublin - Polska, Permanent University - Alicante - Hiszpania, Istituto di Scienze Siciali - Vicenza - Włochy, University of the Third Age - Malta.